http://tabiat.ParsiBlog.com در دل من چیزی است، مثل یک بیشه نور، مثل خواب دم صبح
و چنان بی تابم، که دلم می خواهد
بدوم تا ته دشت، بروم تا سر کوه .
دورها آوایی است، که مرا می خواند .
در اینجا هستیم تا کمی در این عالم سیاحت کنیم.
| ||
منظور از طبیعت عالم مادى است، یعنى عالمى کهبا حواسمان با آن در ارتباط هستیم. در قرآن کریممتجاوز از 750 آیه وجود دارد که در آنها به پدیدههاىطبیعى اشارت رفته است. در غالب این آیات مطالعهکتاب آفرینش و تدبر در آن توصیه شده است. از نظر قرآن موجودات طبیعى آیات (نشانههاى)حقتعالى هستند و طبیعتشناسى باید به منزلهآیتشناسى تلقى شود و ما را از آیات به صاحب آیاتبرساند: «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیهاو جعل بینکم مودة و رحمة ان فى ذلک لآیات لقومیتفکرون» (روم، 21) (و از آیات الهى آن است که براى شما از جنس خودتان جفتىبیافرید که در بر او آرامش یافته و با هم انس بگیرید، و میانشما مودت و رحمتبرقرار نمود. بىگمان در این امرنشانههایى استبراى کسانى که فکر مىکنند.) «و من آیاته یریکم البرق خوفا و طمعا و ینزل من السماءماء فیحیى به الارض بعد موتها ان فى ذلک لآیات لقومیعقلون» (روم، 4-92) (و از آیات الهى نشان دادن برق است که ایجاد ترس وطمع مىکند و از آسمان آب نازل مىگرداند و زمین را پس ازمرگش زنده مىسازد، همانا در این امر نشانههایى استبراىکسانى که تعقل مىکنند.) «و من آیاته خلق السموات و الارض و اختلافالسنتکم والوانکم ان فى ذلک لآیات للعالمین» (روم، 22) (و از آیات الهى خلقت آسمانها و زمین و اختلافزبانها و رنگهاى شما آدمیان است که در این امرنشانههایى براى دانشمندان موجود است.) طبیعتشناسى مىتواند معرفت انسانها نسبتبهخداوند را فزونى بخشد و نیز مىتواند آنها را قادر سازدکه از امکاناتى که خداوند براى خیر و سعادتابدىشان فراهم کرده است استفاده کنند. [ جمعه 86/12/10 ] [ 2:11 صبح ] [ جواد امینی ]
[ نظرات () ]
|
||
[ قالب وبلاگ : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |