سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://tabiat.ParsiBlog.com
در دل من چیزی است، مثل یک بیشه نور، مثل خواب دم صبح و چنان بی تابم، که دلم می خواهد بدوم تا ته دشت، بروم تا سر کوه . دورها آوایی است، که مرا می خواند . در اینجا هستیم تا کمی در این عالم سیاحت کنیم. 
قالب وبلاگ
لینک های مفید
 

وقتی در روز نهم شهریورماه سال 73 یکی از تلخترین وقایع تاریخ محیط زیست ایران رقم خورد هیچکس دم برنیاورد. دو توله یوزپلنگ تشنه یی که به همراه مادر خود و به منظور خوردن آب به نزدیکی یکی از روستاهای بافق یزد آمده بودند در زیر ضربات سنگ و چوب افراد محلی جان باختند و تنها توله سوم بود که به طرز شگفت آوری نجات یافت. واقعه در کمتر از یک سال دیگر با کشته شدن دو یوزپلنگ دیگر در نزدیکی یکی از آبشخورهای منطقه «درانجیر» یزد تکرار شد.
دو هفته قبل بود که خبر صدور حکم برائت برای متخلفانی که 4 سال قبل اقدام به کشتار 2 قلاده یوزپلنگ کرده بودند، منتشر شد و گویا این دومین بار بود که اینچنین متهمانی تبرئه میشدند. فقط یک هفته از انتشار این خبر گذشته بود که این بار خبر دلخراش دیگری به گوش رسید. سه توله یوز کوچک در میان شعله های آتشی که یک چوپان به عمد افروخته بود سوختند و این فاجعه درست در هفته محیط زیست به وقوع پیوست تا شاید این بار از خود بپرسیم که اگر متخلفان قبلی مجازات میشدند، آیا بازهم شاهد کشتار بیرحمانه یک موجود زنده و یک گونه در خطر انقراض دیگر بودیم؟
پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با همکاری برنامه عمران سازمان ملل متحد و با کمک 720 هزار دلاری صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست و با مشاوره علمی و فنی کارشناسان انجمن بین المللی حفاظت از حیات وحش، صندوق حمایت از یوزپلنگ و اتحادیه جهانی حفاظت نزدیک به دو سال است که آغاز شده است. ضمن آنکه از قبلتر از آن هم اقداماتی در راستای حفاظت از نسل آخرین بازمانده های یوزپلنگ آسیایی صورت میگرفت.
آنها که در میان زبانه های آتش و در برابر دیدگان ماده یوزپلنگ، زنده زنده سوختند سه توله تازه متولد شده بودند. شعله های آتشی که یک فرد ناآگاه در نهایت بی مهری و قساوت قلب به عمد افروخته بود تا همین تعداد باقیمانده یوزپلنگ آسیایی را نیز از صحنه گیتی پاک کند. بدون شک، بافق اکنون شهر خاطره های تلخ و از یاد نرفتنی است.

ما هم میدانیم که همه روزه در گوشه و کنار این کشور دهها مورد کشتار غیرمجاز جانوران وحشی صورت می گیرد اما به جز یوزپلنگ برای حفاظت از کدام یک از پستانداران کمک 720 هزار دلاری دریافت کرده ایم؟ این حق همه طرفداران حفظ محیط زیست است که از مسوولان بپرسند، سهم برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی از مجموع کل اعتبارات تخصیصی چه میزان بوده است؟ از این همه عکس و پوستر و بروشورهای رنگارنگ و تقویم و لیوان های تزیینی با عکس یوز چه تعداد بین افراد محلی توزیع شد؟ و اصولا این همه پوستر و بروشور و … جز زینت بخشیدن به در و دیوار و میز کار اداری مگر فایده دیگری هم داشته است؟ چند بار کارگاه های آموزشی و یا تورهای آموزشی برای این افراد برگزار شد؟ آیا به چوپان ها و ساربان های مناطق، اطلاعات کافی داده شد؟


[ جمعه 86/12/10 ] [ 12:44 عصر ] [ جواد امینی ] [ نظرات () ]

 

منظور از طبیعت عالم مادى است، یعنى عالمى که‏با حواسمان با آن در ارتباط هستیم. در قرآن کریم‏متجاوز از 750 آیه وجود دارد که در آنها به پدیده‏هاى‏طبیعى اشارت رفته است. در غالب این آیات مطالعه‏کتاب آفرینش و تدبر در آن توصیه شده است.

از نظر قرآن موجودات طبیعى آیات (نشانه‏هاى)حق‏تعالى هستند و طبیعت‏شناسى باید به منزله‏آیت‏شناسى تلقى شود و ما را از آیات به صاحب آیات‏برساند:

«و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیهاو جعل بینکم مودة و رحمة ان فى ذلک لآیات لقوم‏یتفکرون‏» (روم، 21)

(و از آیات الهى آن است که براى شما از جنس خودتان جفتى‏بیافرید که در بر او آرامش یافته و با هم انس بگیرید، و میان‏شما مودت و رحمت‏برقرار نمود. بى‏گمان در این امرنشانه‏هایى است‏براى کسانى که فکر مى‏کنند.)

«و من آیاته یریکم البرق خوفا و طمعا و ینزل من السماءماء فیحیى به الارض بعد موتها ان فى ذلک لآیات لقوم‏یعقلون‏» (روم، 4-92)

(و از آیات الهى نشان دادن برق است که ایجاد ترس وطمع مى‏کند و از آسمان آب نازل مى‏گرداند و زمین را پس ازمرگش زنده مى‏سازد، همانا در این امر نشانه‏هایى است‏براى‏کسانى که تعقل مى‏کنند.)

«و من آیاته خلق السموات و الارض و اختلاف‏السنتکم والوانکم ان فى ذلک لآیات للعالمین‏» (روم، 22)

(و از آیات الهى خلقت آسمانها و زمین و اختلاف‏زبانها و رنگهاى شما آدمیان است که در این امرنشانه‏هایى براى دانشمندان موجود است.)

طبیعت‏شناسى مى‏تواند معرفت انسانها نسبت‏به‏خداوند را فزونى بخشد و نیز مى‏تواند آنها را قادر سازدکه از امکاناتى که خداوند براى خیر و سعادت‏ابدى‏شان فراهم کرده است استفاده کنند.


[ جمعه 86/12/10 ] [ 2:11 صبح ] [ جواد امینی ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دانشجوی IT - کارمند - شاعر - علاقه مند به طبیعت ، موسیقی ، کتاب ، ورزش
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 25069